JAGONET bilaketa

291 emaitza bilaketarentzat

Modua adieraztea: -a/-ta/-rik (itxia/itxita/itxirik, zabalik)

Gure etxepeko dendan, sarrerako atean, Zabalik egotearen kontrako adierazpen bezala Itxia jartzen du. Zuzena da hori ala Itxita jarri behar du?

Zalantza-mota: morfologia > mugatzaileak, sintaxia > sintagma-egiturak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > partizipioa, hitzak > adjektiboak, hitzak > determinatzaileak

Aditzaren jokabidea: izan/deitu (Zer izen du? Nola deitzen da? Nola du izena?)

Zein da norbaiten edo zerbaiten izena galdetzeko esaldi zuzena?

Zalantza-mota: lexikoa > lokuzioak/kolokazioak, sintaxia > aditza, sintaxia > esapideak
Unitate-mota: hitzak-aditzak, joskera > esapideak, lokuzioak/kolokazioak

Kuantifikazioa adieraztea: besterik ez (komunztadura: ariketak besterik ez dut egin / besterik ez ditut egin)

Ariketak besterik ez dut egin ala Ariketak besterik ez ditut egin? Biak dira zuzenak? Lau gizon besterik ez ditut ikusi. Zuk esan zenituenak besterik ez nituen entzun.

Besterikek egin dezake komunztadura pluralean, ala singularra baino ez du onartzen?

Lau gizon ikusi ditut, besterik ez.

Zuk esan zenituenak entzun nituen, besterik ez.

Zalantza-mota: morfologia > mugatzaileak, sintaxia > komunztadura
Unitate-mota: hitzak-aditzak > komunztadura, hitzak > izenordainak

Aditzaren jokabidea: hartu (oinarritzat hartu / oinarri bezala hartu)

Egoki egina al dago adibideokin egin den zuzen/oker sailkapena?

Bizitzari zentzua emateko, fedea hartu zuen oinarri (zuzen)

Bizitzari zentzua emateko, fedea hartu zuen oinarritzat (oker)

Zure erabakia ontzat eman dugu (zuzen)

Zu zinen, beraz! Bada, nik Olegiko Patxitzat utzi zintudan (zuzen)

Maisutzat hartu eta apaiza izaki (zuzen)

Txomin hartu dugu musika-irakasletzat (oker)

Txomin hartu dugu musika-irakasle (zuzen)

-tzat prolatiboa sarri askotan oker erabiltzen ote dugun susmoa daukat. Gauza segurua eta ziurra denean, uste dut ez dela prolatiboa erabili behar, beti ez behintzat, uste edo iritziarekin baizik.

Bestalde, hemen sartu dut beste zalantza bat ere, predikatu osagarriei baitagokie hau ere:

Mariaje hartu dugu laguntzaile bezala (oker)

Mariaje hartu dugu laguntzaile (zuzen)

Zalantza-mota: morfologia > kasu-markak, sintaxia > aditza, sintaxia > sintagma-egiturak
Unitate-mota: hitzak-aditzak, lokuzioak/kolokazioak

Kuantifikazioa adieraztea: Komunztadura (besterik ez, baino ez, baizik ez) (dut/ditut)

Zein da egitura zuzena?

Liburuak besterik ez dut erosi / liburuak besterik ez ditut erosi.

Liburuak baino ez dut erosi / liburuak baino ez ditut erosi.

Liburuak baizik ez dut erosi / liburuak baizik ez ditut erosi.

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > komunztadura
Unitate-mota: hitzak-aditzak > komunztadura

Kuantifikazioa adieraztea: besterik ez / baino ez (irakurri/irakurtzea besterik ez duzu)

Forma hauek guztiak zuzenak dira?

a) Irakurri besterik ez duzu.

b) Irakurtzea besterik ez duzu.

c) Irakurri besterik ez duzu egin behar.

d) Irakurri baino ez duzu.

e) Irakurtzea baino ez duzu.

f) Irakurri baino ez duzu egin behar.

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak-aditzak > partizipioa, perpausa > osagarriak

Erlatiboa: -tako (penizilina asmatutako gizona)

Zuzenak al dira honako egitura hauek?

Penizilina asmatutako gizona...

Plaza Barria eraikitako pertsona...

Bere zortzi emazteak hildako erregea...

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > partizipioa, hitzak > menderagailuak, perpausa > erlatiboak

Aditzaren jokabidea: egon (bero dago / beroa dago)

Gaur bero dago, bai; baina: Zopa bero dago ala beroa dago? Babarrunak eder daude ala ederrak daude?

Zalantza-mota: morfologia > mugatzaileak, sintaxia > aditza, sintaxia > esapideak
Unitate-mota: hitzak-aditzak, hitzak > adjektiboak, hitzak > determinatzaileak

Aditzaren jokabidea: -arazi (sorrarazi/*sortarazi; agerrarazi /*agertarazi)

23. araua dela eta, beharbada komeni da osatzea -t- har dezaketenen zerrenda: sortarazi eta agertarazi bakarrik agertzen dira; ez da besterik?

Zalantza-mota: lexikoa > hitz eratorriak, sintaxia > aditza
Unitate-mota: afixuak > atzizkiak, hitzak-aditzak, hitzak-aditzak > aditzoina

Berdintasuna adieraztea: bezala (hori gezurra esatea bezala da / *gezurra esatea bezalakoa da)

Zuzena al da Hori gezurra esatea bezala da esaldia, ala Hori gezurra esatea bezalakoa da behar luke?

Zalantza-mota: sintaxia > aditza, sintaxia > kalko baztergarriak, sintaxia > perpausak
Unitate-mota: hitzak-aditzak > aditz-izena, hitzak > adjektiboak, hitzak > kalko baztergarriak, joskera > kalko baztergarriak, perpausa > konparazioa

Sede principal

  • B
  • BIZKAIA
  • Plaza Barria, 15.
    48005 BILBO
  • +34 944 15 81 55
  • info@euskaltzaindia.eus

Centro de Investigación

  • V
  • LUIS VILLASANTE
  • Tolare baserria. Almortza bidea, 6.
    20018 DONOSTIA
  • +34 943 42 80 50
  • donostiaordez@euskaltzaindia.eus

Sedes

  • A
  • ARABA
  • Gaztelako atea, 54
    01007 GASTEIZ
  • +34 945 23 36 48
  • gasteizordez@euskaltzaindia.eus
  • G
  • GIPUZKOA
  • Tolare baserria. Almortza bidea, 6
    20018 DONOSTIA
  • +34 943 42 80 50
  • donostiaordez@euskaltzaindia.eus
  • N
  • NAFARROA
  • Oliveto Kondea, 2, 2. solairua
    31002 IRUÑEA
  • +34 948 22 34 71
  • nafarroaordez@euskaltzaindia.eus

Asociación

  • I
  • IPAR EUSKAL HERRIA
  • Gaztelu Berria. 15, Paul Bert plaza.
    64100 BAIONA
  • +33 (0)559 25 64 26
  • +33 (0)559 59 45 59
  • baionaordez@euskaltzaindia.eus
  • Euskaltzaindia - Real Academia de la Lengua Vasca - Académie de la Langue Basque
  • Plaza Barria, 15. 48005 BILBO
  • +34 944 158 155
  • info@euskaltzaindia.eus
z-library z-lib project
© 2015 Your Company. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper